torsdag 28 augusti 2008

Sprutan!

Idag väcks jag och pappa av ett galet ringande på dörren. Jag blir förståss extra grinig av den ovänliga väckningsmetoden...pappa lika yr som vanligt när han är nyvaken (han sover oxå förmiddagslur) ilar till dörren för att mötas av en virrig dam som letar efter sin katt Zingo...hur nu en katt skulle kunna komma in här vet jag inte...Hur som helst var jag nu vaken och vrååålade högt med min hesa stämma (är inte riktigt frisk än trots glass i stora lass) från mitt rum i andra ändan av huset. In kommer pappa, alltid lika glad, för att mötas av en "olycka"...

- Jasså, vi har gjort 2:an säger pappa med ett litet leende på läpparna. Blöjan åker av i ett nafs. Vilket pappa inte tänkte på var att han i normala fall brukar lägga mina, så kallade "smutsiga" blöjor i fönstret för senare hantering, men nu istället hamnade den på golvet. Jag ålar fram och tillbaks på skötbordet vilket får pappa lite ur balans, tillräckligt för att han ska sätta ena foten i "skiten" så att säga. En stund efter det kunde jag höra det skramla till i "svärburken". Vi har en liten svärburk hemma...är man ful i mun får man hosta upp några kronor.

Efter min lunch bestående av lasagne, kräm och mjölk. Tog pappa på mig nyinköpta finkläder för att vi skulle på fest (trodde jag). Jag vet inte hur det är för andra bebisar, men jag blir alltid slumrig av att åka i vagn och somnade till på vägen dit och vaknade först när pappa började klä av mig plagg efter plagg för att till slut ligga där spritt språngande naken. Vad ända in i...Vad ska hända nu? Kul fest tänkte jag...nyvaken, snorig och blänkande bar som nypolerat silver. Jag hör ljud...röster...vänder mig hastigt om och får se ett par personer i vita rockar mumla något om mig. En dam kommer fram och börjar vrida och vända på mig. Känns till en början lite märkligt, som om jag vore en Rubik´s kub men blir förvånansvärt snabbt bekväm med damens hanterande av min nakna lekamen, så jag bestämmer mig för att tacka henne efteråt med att kasta vatten på hennes nystruckna rock...Och det måste ha varit bra av mig eftersom hon skrattade samtidigt som hon tog ett kliv åt sidan. Kanske var det för att visa dem andra personerna i rummet, hur bra jag belönat damen när hon flyttade på sig? I alla fall får jag kort därefter veta att jag är hela 72,5 cm lång och väger 9,2 kilo.

Pappa som är lite skamsen för mitt "tackande" av damen i fråga klär med van hand på mig igen och...stopp! stopp! Vänta nu här, jag får bara på mig en blöja! Resten av plaggen då? Jaha, nu kommer en annan dam i vit rock med något stort och vasst som skulle få vilken kaxig man som helst att vekna. En spruta, stor som min underarm. Och den ska hon sticka in i mitt ben. Ja, det här lär ju kännas gott gotti gott gott! -Aj! Vad gör du människa, ska du ta livet av mig! kraxade jag för fulla muggar. En bula och rodnad, blev tacken...Ja, fast egentligen var det nog inte så farligt i efterhand ändå. Jag fick senare min favvo, mjukglass på fiket, och många många kramar av mamma när vi kom hem!

6 kommentarer:

Linda sa...

Vilken rolig historia, fler sånna:) Malte o Walle är ju nästan precis lika stora:) Hoppas vi syns snart!:)

Anonym sa...

Ha ha, vilken dag!! Mera såna historier! Det är inte lätt att vara liten. Ha det så bra!

Anonym sa...

Ja håller med. Vilken rolig historia. Och vilken dag...
Kram./ fammo

Anonym sa...

Du är verkligen en tuff grabb. Undra om inte din mamma borde bli författare.

Anonym sa...

Haha.. Ja den va bra! Mera sånt!!
Kram

Anonym sa...

Vilken morgon. Ja varken lätt att vara pappa eller barn då. Nu har man fått sig ett gott skratt idag.